Il lavoro di Lucchesi è da sempre animato dal tentativo di tradurre visivamente le riflessioni scaturite dall’indagine della psiche, degli stati emotivi del singolo individuo in relazione con sè stesso, con gli altri e con ciò che lo circonda. Attraverso metafore visive attinte da linguaggi universali che nascono da una ricerca artistica e spirituale, le emozioni prendono forma e colore.
Uno dei suoi codici di riferimento è la terra intesa come sottosuolo, come metafora di una stratificazione emotiva dei soggetti osservati: terra come ambiente interiore e radici come essenza del soggetto.
Un filo, per il segno grafico o per la pittura, è un con ne tra il sé e l’esterno, con tutto ciò che contiene libero anche di contagiarsi e collegarsi su piani diversi come accade negli “Ambienti interiori” nei quali ricorre il lo che segna il passaggio. I luoghi entro cui far prendere vitalità alle sue opere sono scelti con cura. Luoghi dallo spessore evocativo e carico di fascino pennellato dalla natura o dalla mano dell’uomo non importa, purché abbia quella forza suggestiva di inglobare la nuova arte, la nuova interpretazione del sentire umano.
In pittura utilizza il naturale comportamento dei materiali come essenza e non come rappresentazione, la loro compatibilità o intolleranza chimica è metafora di emozioni.
Nelle sculture il basamento non è un supporto ma un ambiente, talvolta ricavato dall’asportazione di volumi da monoliti, talvolta costruito come una scatola, un box, un “teatro interiore”.
I monoliti di ferro pieno, cemento o ceramica accolgono piccole figure in bronzo che assumono posture metaforiche, atteggiamenti o intenzioni, una manifestazione esterna del proprio mondo interiore.

Gianni Lucchesi è nato a Pisa nel 1965. Inizia la sua attività artistica nel 1985 e partecipa a numerose mostre ed eventi di rilievo sia nazionale che internazionale come l’Art Fair di Berlino e la Biennale d’arte contemporanea di Casablanca in Marocco.

Nel 2006 riceve a Roma il premio internazionale Cisdac per l’arte contemporanea.
Nel 2012 espone alla prima biennale internazionale d’arte contemporanea a Casablanca.

Nel 2016 inizia la collaborazione con Vittorio Sgarbi esponendo opere al Museo della Follia di Palermo, nel 2017 a Salò, nel 2018 a Napoli e nel 2019 a Lucca.

Ha vinto concorsi d’arte contemporanea e realizzato opere pubbliche.
Nel 2018 e nel 2019 lavora per il Teatro del Silenzio di Lajatico collaborando con il direttore artistico Alberto Bartalini e la cura di Carlo Alberto Arzelà.

 

Lucchesi’s work has always been moved by the attempt to visually translate the re ections generated by the psyche investigation, by the single individual emotional states, in relation with himself, with the others and with the surrounding environment.

Through the use of visual metaphors drawn on universal languages and resulting from an artistic and spiritual research, emotions take form and color.
One of his reference codes is earth, interpreted as underground, as a metaphor of the emotional strati cation of the observed subjects: earth as an interior landscape and roots as the subject’s essence.
A line, for graphic design or painting, is the edge between interior and exterior, free to mix and to be contaminated on different grounds as in “Ambienti interiori”. The places where his artworks come to life are chosen with care. Whether the evocative depth and charm of such places is due to nature or the product of man’s work does not matter, as long as they possess the suggestive power to encompass the new art, the new interpretation of human sentiment.
In his paintings, he exploits the natural behavior of the materials, as essence rather than representation; their compatibility or chemical intolerance is a metaphor for emotions.
In sculpture, the basement is not a support but a space, sometimes obtained from the removal of volumes from a monolith, sometimes built as a box, an interior stage. The iron, concrete or ceramic monoliths accommodate little bronze shapes that take metaphorical poses, attitudes or intentions, an external manifestation of their inner world

Gianni Lucchesi was born in Pisa, Italy in 1965. He started his career as an artist in 1985 and participated to several exhibitions and events, both at a national and international level such as the Berlin Art Fair and the contemporary art Biennale of Casablanca, Morocco. In 2006 he was awarded the contemporary art Cisdac international prize in Rome.

In 2012 he exhibited his artwork at the rst contemporary art international Biennale in Casablanca. In 2016 he started his collaboration with Vittorio Sgarbi exhibiting some works at the Museo della Follia in Palermo, in 2017 in Salò, in 2018 in Naples and in 2019 in Lucca. He won a number of contemporary art competitions and produced several public works.

In 2018 and 2019 he worked for Teatro del Silenzio in Lajatico with a collaboration with Alberto Bartalini and Carlo Alberto Arzelà.

1989-1999
Exhibitions in Pisa, Bologna, Genova, Siena, Ancona, Florence.

1999
“Opus”, animated film, in the International Competition Castelli Animati, Rome.

2000-2002
“Opus”in Pisa at the Medicean Arsenals, at the Terme dei Bagni di Nerone, in Siena, at the Abbey of San Galgano and in Angers France at the Abbey of Roncerey.

2005
At Spaziodinamicopme gallery exhibition “Gradients” .
“Girantide” public work.

2006
Exhibition Accueil in Rome and “and, you see, that’s life”.
He receives in Rome the international prize for contemporary art Cisdac.

2007
Exhibitions at the “Trabizon” space in Perugia, in Bologna “author signs”, in Spoleto “Ex Voto for the San Carlo in Spoleto”.

2012
“Libro d’autore” Gennai gallery, Pisa.

2013
“I-tempo” exhibition I Pazzi gallery, Pisa.

2014
Residence of artist I ry Morocco “Imagine”, installation in Piazza San Paolo all’Orto in Pisa.
“I try” artists between Italy and Morocco Expocentre SMS Pisa.
Biennial of Contemporary Art in Casablanca Morocco.
Exhibition Pradeep gallery, Napoli.

2016
He exhibited in madness Museum Castello Ursino, Catania, edited by Vittorio Sgarbi.
Exhibition Misericordiae operates Diocesan Museum of Foligno.
Collective Thirty years Studio Gennai, Pisa.

2017
“Apoptosi” Church of Sant’Andrea. “Interior environment” Tupputi palace Bisceglie.
“Interior environment” Ismi gallery, Viareggio.
“Interior environment” Il Lepre gallery, Piacenza.
Madness Museum Museo Musa, Salò,
edited by Vittorio Sgarbi.
“Gradienti 3d” scultpure Installation in Viareggio.
“Territoria” Il lepre gallery Piacenza. Convivio – Palmieri palace, Trani.
“Interior environment” – Ismi Gallery, Viareggio.
Territoria – Il Lepre Gallery, Piacenza. “Interior environment” – Galleria Il Lepre, Piacenza.
Madness Museum, “From Goya at Maradona”, Napoli edited by V.Sgarbi.

2018
“Maradona, this is not your foot” iPazziFactory gallery -Pisa.
Opus 1998-2018 Olimpia Vecchiano Theater – Pisa.
“In the name of the sign” Ismi Gallery Viareggio – “in the name of the sign” Ismi Gallery , Trani.
Marchionni Prize Villacidro Magmma museum.
The Quindoom art gallery Treviso. “Milleduecentosessantuno” zetaeffe gallery Florence.
ArtInsolite Lajatico – Markandeya. Installation of a sculpture for the Theater of silence Lajatico festival by Andrea Bocelli regia A. Bartalini.
’Art Week Berlin” Galerie 102 “Interior environment”.
Theater of silence Lajatico – Markandeya installation.
“Vite sospese” installation – Sant’Anna church – Sant’Anna Pisa high school.
“Portami via” – Il Lepre Gallery Piacenza.
Madness Museum, Lucca edited by V.Sgarbi

2019
Exhibition Bologna Cà La Ghironda museum.
Exhibition Urbino Collegio Raffaello palace.
Residence of artist Ifitry Morocco.
Theater of silence Lajatico Markandeya 2.0 installation.
Theater of silence Lajatico .Gradienti 3D sculptures installation.
“R-Evolution” Eneganart Award – Firenze.
IN THE BOX Exhibition Mai Social Maison Pisa.

2020
“Lo sconquasso” installation day of memory school Sant’Anna Pisa.
Al-tiba9 – Global 2020 INTERNATIONAL CONTEMPORARY ART EXHIBITION Barcellona
六/6 School of Arts of Nanjing University – Nanjing, China
Giardino della Pieve – PI sculpture exhibition
Winner of the international competition for the monument to Sandro Pertini Savona Italia